søndag 2. november 2008

En blivende superstar??

Tja, tiden vil vise - men nå har Ponya og jeg vært på handler kurs i Sandefjord. Det var virkelig en artig og ikke minst nyttig opplevelse. Kurset ble holdt i regi av Lhasa apso avdelingen i NMHK og kursholderen het Kurt Espeland. Vi var vel 15 hundeeiere og det var flere Lhasaer, en pomeranian, en dverg puddel, to affenpinschere, en løvschen, en toller retriever og to tibber.

Fredag hadde vi 3 timer med teoriundervisning. Det var virkelig nyttig. Det var om utstillingsklassene og premiene og anatomi. Nå vet jeg "alt" (ehm) om vinkler og hvordan hunden er bygget - og at min lille frøken har de vinklene hun skal ha og skuldrene plassert på rett plass.

Lørdag ble det mer teori og massevis av praksis. Vi lærte hvordan vi skulle vise vår hund på best mulig måte, og hvordan vi skulle gå i ringen. Øvde masse på dette. Ponya var kjempeflink!! Hun ble flinkere og flinkere og viste seg skikkelig bra!! Etter 5 timer var både valp og eier ganske så slitne.

Søndag var det gjennomgang av det vi hadde gjort dagen før, samt mer trening på å stå på bordet og å gå i ringen. Etterhvert ble Ponya kjempeflink til å stå på bordet også. Men vise tenner det må vi trene mer på. Det begynte hun å vegre seg for å gjøre. Litt mild overtalelse så går det nok over.

Det var skikkelig morsomt å gå på kurset og etter denne helgen kan jeg si høyt og tydelig: Handling er GØY!!! Og jeg tror nok vi gjør en bedre entre i ringen neste helg, enn det vi hadde gjort uten dette kurset.

Enda en bonus er at vi ble kjent med masse hyggelige hundefolk. Alle på kurset skal til Kongsberg neste søndag, så da kanskje vi møter noen av de igjen. Uansett skal vi ha et oppfølgingskurs om noen månedere for å friske på kunnskapen. Da får vi se om noen av oss har fått noen resultater på utstillinger innen den tid :-)

4 kommentarer:

Bente sa...

Så heldig dere er som får gå på handlerkurs. Det er noe jeg også virkelig kunne tenkt meg. Det var planer om å arrangere et på Oppdal nå i høst, men det ble ikke noe av det. Får håpe det blir senere.
Jeg tror nok det er veldig nyttig å ha det med seg. Jeg føler også at jeg har veldig mye å lære.
Blir spennende å møte dere i ringen etter hvert. nå er jo dere rene proffene:))
Lykke til i Kongsbeg til helga.

Kristin og Ponya sa...

Ja vet dere, prøv å få arrangert et slikt kurs. Det er virkelig verdt pengene!! Vi var noen helt nybegynnere som meg og mamma, og noen "halv nybegynnere" og noen som var gamle i gamet. Vi lærte ALLE noe nytt. De som var gamle ringrever måtte plukke av seg en del greier - lettere med slike grønnskollinger som meg som måtte lære alt fra bunnen av. Trengte ikke plukke bort noe ;-). Men resultatet for alle var at vi virkelig fikk frem det beste i hundene våre etter at kurset var ferdig. Det var en skikkelig vitamininnsprøytning for oss alle!!

Kristin sa...

Det hørtes kjekt ut ja det er ikke så greit for meg vettu som bor der ingen kunne tru at nokon kunne bu hehe.. Så her er vel et handler kurs et saga av blått selv om vi skulle gjerne deltatt på et slikt. Men gode tips og råd fra venner og kjente så går det nå på en måte. Men vil nok ikke påstå jeg er noe proff akkurat. Lykke til neste helg

Gerd Eva sa...

Hei!
Knaillbra! For en valpekjøper da:-)
Vi meldes på søndag, hele kullet stilles da:-)

Hilsen fra Værdal`n